Tapatybės ženklai
Velykų dienos vakare pas užsirakinusius mokinius ateina Jėzus, atneša ramybę ir rodo rankas bei šoną. Tomas, kurio nebuvo tą vakarą, nenori tikėti, kol nepamatys rankose vinių dūrio ir nepalies jo žaizdų. Po savaitės vėl pasirodęs Jėzus kviečia Tomą apžiūrėti rankas ir šoną, net „įleisti pirštą“ į žaizdą ir įtikėti, kad čia tikrai jis.
Prisikėlusio Viešpaties „tapatybės dokumentas“ – jo žaizdos. Ne mokymas ar ypatingi su mokiniais patirti įvykiai, apie kuriuos tik jie galėjo žinoti, o viešai žinomos žaizdos. Mirties ženklai amžinai Gyvojo kūne. Tai lyg „išpreparuota“ mirtis, į kurią jau galima žiūrėti be baimės ir išgąsčio. Ji matoma, bet nebeveiksni, bejėgė. Visi esame Kristaus kūnas. Mūsų žaizdos yra ir Jėzaus žaizdos. Dar tebekraujuoja, bet jau pergalingos, nes yra Prisikėlusiojo kūne.
„Kam atleisite nuodėmes, tiems jos bus atleistos.“ Jėzus kalbėjo apie nuodėmę, bet nedaugeliui – tik atneštam paralyžiuotajam ir Jo kojas patepusiai moteriai – pasakė: „Atleidžiamos tau nuodėmės.“ Jėzus turi galią tai daryti, jis yra „Dievo Avinėlis, kuris naikina pasaulio nuodėmę“, jis laisvina iš pavergiančių demonų tuos, kurie nusideda ir tampa nuodėmės vergais. Dėka jo jau priartėjo Dangaus karalystė ir išsiliejo Dievo gailestingumas.
Ramybė iš Jėzaus rankų ir šono
Ramybė. Nudžiugo. Ramybė. Toks prisikėlusio Jėzaus ir mokinių susitikimo fonas. Kokia skirtinga nuotaika, palyginti su pirmojo ryto išgąsčiu! Prisikėlęs Viešpats atneša ir dovanoja ramybę. Si ramybė — ne nusiraminimas, o dieviška pilnatvė, tikslas, link kurio keliaujame. Jei kūrybos pradžioje „žemė buvo padrika ir dyka, tamsa gaubė bedugnę“, t. y. pasaulis buvo tarsi chaose, tai pabaigoje turėtų vyrauti ramybė ir darna. Ją esame kviečiami nešti kitiems. Siųsdamas savo mokinius į miestus ir kaimus, Jėzus liepė: „Į kuriuos tik namus užeisite, pirmiausia tarkite: ‘Ramybė šiems namams!’“ O apaštalas Paulius savo laiškuose Dievą nuolat vadina jau ne galybių, ne kariuomenių, bet „ramybės Dievu“.
Atėjęs pro užrakintas duris ir atsistojęs viduryje, Jėzus mokiniams parodė rankas bei šoną ir tarė: „Ramybė jums!“ Apaštalą Tomą, kurio tąkart nebuvo, po savaitės taip pat kvietė apžiūrėti rankas ir paliesti jo šoną. Jėzus neliepė įsižiūrėti į jo veidą, kad atpažintų savo Mokytoją, bet prisiliesti prie rankų ir šono. Atrodo, kad Prisikėlusiojo tapatybės kortelėje turėtų būti ne veido nuotrauka, o jo žaizdų vaizdai.
Kadaise savo mokiniams Jėzus kalbėjo: „Daugel pranašų ir teisiųjų troško išvysti, ką jūs matote, bet neišvydo“, ir pridėjo: „Palaimintos jūsų akys, nes mato.“ O įtikėjusiam Tomui sakė: „Tu jai, nes pamatei. Palaiminti, kurie tiki nematę!“ Iš tiesų, palaiminti, kurių matymas virto tikėjimu ir kuriems tikėjimas padėjo pamatyti daugiau, negu regėjo jų kūno akys.
Atpažinti iš žaizdų
Apaštalo Tomo ne(pa)tikėjimas gali padėti mūsų tikėjimui. Jis sakė: „Jeigu aš nepamatysiu jo rankose vinių dūrio ir neįleisiu piršto į vinių vietą, ir jeigu ranka nepaliesiu jo šono — netikėsiu.“ Tiek laiko vaikščiojo su Jėzumi, nejaugi neužteko vien pamatyti, kad jį atpažintų? Atrodo, ne. Prisikėlusio Jėzaus nepažino ir Marija Mag-dalietė, ir Emauso mokiniai, net apaštalai ant ežero kranto. Tad gal vertėtų paprašyti, kad padarytų tai, ką tik jis gali: išgydyti, nuraminti jūrą, padauginti duoną? Ne, pasirodo, geriausiai jį atpažįstame ne iš visagalybės, o iš žaizdų, įgytų dėl mūsų. Ir neužtenka vien jas pamatyti, reikia tiesiog prie jų prisiliesti. Dėka Dievo gailestingumo šios žaizdos tampa ne pasmerkimo, o malonės ženklu.
Kaip skiriasi pažinimas, kai kitame matome ne vien titulus, nuopelnus, atliktus darbus, bet ir slapčiausias žaizdas bei gąsdinantį trapumą. Reikia meilės ir gailestingumo aliejaus, kad šis reginys ne išgąsdintų, bet, priešingai, kitą žmogų padarytų dar artimesnį mums.