„Gydykite ligonius“
Jau vykdydamas savo žemiškąją tarnystę, Jėzus, išsiųsdamas mokinius skelbti Dievo karalystės, suteikė jiems ir gydymo misiją (plg. Mt 10, 8; Lk 9, 1-2). Šv. Morkaus evangelijoje skaitome: „Jie iškeliavo, ragino atsiversti, išvarė daug demonų, daugelį ligonių tepė aliejumi ir išgydė“ (Mk 6, 12-13). Prieš žengdamas pas Tėvą, prisikėlęs iš numirusiųjų Kristus dar kartą nurodė ligonių gydymą kaip svarbią apaštalo misijos dalį: „Mano vardu jie […] dės rankas ant ligonių, ir tie pasveiks“ (Mk 16, 17-18).
Išskirtinė Jėzaus meilė negalių kamuojamiems žmonėms visais amžiais vertė krikščionis ypač didelį dėmesį skirti kančios ir ligų prislėgtiesiems. Bažnyčios istorijoje gausu šventųjų, vienuolijų ir organizacijų, kurios imdavosi lengvinti ligonių dalią. Tačiau pirmoji pagalba, kurią Bažnyčia gali suteikti ligoniams, buvo ir yra malda už juos Jėzaus vardu. Jau nuo pat Bažnyčios pradžios stebuklingi ligonių išgijimai po apaštalų maldų tapdavo galingais ženklais, liudijančiais jos dieviškąją pasiuntinybę. Gydymo malonė niekuomet nepaliko Bažnyčios. Šventoji Dvasia apdovanodavo (ir apdovanoja!) kai kuriuos žmones malone ir jie gali išmelsti kitiems sveikatos. Ko gero, vienas įsimintiniausių pavyzdžių būtų prancūzų kunigo Emiliano Tardiffo, prieš keletą metų viešėjusio Lietuvoje, gydymo tarnystė. Be to, gydančią Dievo galybę žmonės patiria prie šventųjų kapų, Mergelės Marijos šventovėse ar tiesiog melsdami vienas kitam sveikatos.
Tačiau nuo apaštalų laikų Bažnyčioje gyvuoja ypatinga, tik ligoniams skirta apeiga. Ją savo laiške aprašo šv. apaštalas Jokūbas: „Kas nors pas jus serga? Tepasikviečia Bažnyčios vyresniuosius, ir jie tesimeldžia už jį, patepdami aliejumi Viešpaties vardu. Tikėjimo malda išgelbės ligonį, ir Viešpats jį pakels, o jeigu jis būtų nusikaltęs, jam bus atleista“ (Jok 5, 14-15). Ši ligonių patepimo apeiga yra vienas iš septynių Bažnyčios sakramentų. Apie jį Bažnyčia moko: „Šventuoju Ligonių patepimu ir kunigų malda visa Bažnyčia paveda ligonius kenčiančiam ir pašlovintam Viešpačiui, kad juos sustiprintų ir gelbėtų; dar ir paragina juos savo noru jungtis su Kristaus kančia bei mirtimi ir taip įnešti savo dalį Dievo tautos gerovei“(Vatikano II Susirinkimas. Dogminė konstitucija Lumen gentium, 11). Iš cituotos Jokūbo laiško ištraukos matome keletą svarbių šio sakramento dalių: žmogaus liga, Bažnyčios atstovavimas, malda Jėzaus vardu, patepimas aliejumi.
Ženklas, skelbiantis gyvenimą
Tad kas gali gauti šį sakramentą? Žmonės klaidingai įsivaizduoja, kad jis teikiamas tik artėjant mirčiai. Toks supratimas turbūt likęs nuo tų laikų, kai medicina dar nebuvo toli pažengusi ir po sunkios ligos žmonės dažnai mirdavo, tad Ligonių patepimas iš tiesų neretai tapdavo paskutiniu. Vis dėlto Bažnyčia Ligonių patepimą kartu su Sutaikinimo sakramentu priskiria gydymo sakramentams. Aptariamo sakramento teikiamomis malonėmis gali naudotis kiekvienas sunkiai sergantis tikintysis. Ligonių patepimą dera priimti atsiradus lėtinių ligų komplikacijoms, artėjant sunkiai operacijai, kai gresia mirties pavojus labai nusilpus ar dėl senatvės. Jeigu žmogus, gavęs Patepimą, pasveiksta, kitąkart jam sunkiai pasiligojus šis sakramentas vėl gali būti teikiamas. Ligoniui sergant ir pageidaujant sakramento, apeigos gali būti kartojamos ligai paūmėjus.
Ligonių patepimą gali teikti tik vyskupas ir kunigas (anot Jokūbo laiško, „Bažnyčios vyresnysis“), kuris atstovauja Bažnyčiai ir jos vardu meldžia ligoniui sveikatos – būtent jos pirmiausia prašoma teikiant šį sakramentą. Patepdamas ligonio kaktą ir delnus šventintu aliejumi, kunigas meldžiasi: „Šiuo šventu Patepimu dosnus ir gailestingas Viešpats tesustiprina tave Šventosios Dvasios malone ir, išvaduotą iš nuodėmių, tegu tave gelbėja ir maloningai pakelia“. Prieš pat patepimą, laiminant aliejų, meldžiamasi: „Tegu šis aliejus bus vaistas visiems, kurie bus juo patepti; išgydyk jų sielą, kūną bei dvasią ir išlaisvink nuo visokių ligų, skausmo ir kentėjimų“. Kaip ir visos Bažnyčios maldos, šios taip pat baigiasi žodžiais: „Per Kristų mūsų Viešpatį“. Tad Ligonių patepimas yra ženklas, kuris skelbia gyvenimą, o ne mirtį.
Kitas svarbus šio sakramento aspektas yra patepimas aliejumi. Jis darniai dera tarp kitų patepimų (Krikšto ir Sutvirtinimo), kuriais kaip kokiomis gairėmis yra nužymimas visas krikščionio gyvenimas (plg. KBK § 1523). Šventajame Rašte viena iš patepimo reikšmių yra malonė. Dievas yra maloningas pateptajam, Jis gausiai lieja ant jo savo malonę ir palaiminimą. Todėl ligoniui patepimas liudija, kad jis nėra Dievo apleistas, kad jį lydi dieviška malonė ir Bažnyčios bendruomenės, kuriai jis priklauso Krikštu, malda.