Slėpinį atskleidžia tai, kas jį uždengia
Pirmoji Šventojo Rašo knyga prasideda: „Pradžioje Dievas sukūrė dangų ir žemę.“ O evangelistas Jonas rašo: „Pradžioje buvo Žodis.“ Daugiaprasmis graikų „arche“, išverstas kaip „pradžia“, iš tiesų nusako ne vien laiką, kada kas nors vyksta, o „logos“ nėra bet koks paprastas žodis. Jei tik taip suprastume šias Šventojo Rašto eilutes, iškreiptume esminę mintį, kad Dievas yra šaltinis, pagrindas, principas, vidinis visos egzistencijos dėsnis… O kartu sudėti visi visų egzistavusių ir egzistuojančių kalbų žodžiai niekada netaps Žodžiu, t. y. Tuo, per kurį visa atsirado.
Šis prasmės susiaurinimas kyla dėl vertimo iš originalo kalbos. Bet… gal tai, kas išreiškiama net originalo kalba, dar labiau už vertimą supaprastina ir nuskurdina dieviškąją tikrovę, kurią bando perteikti? Juk visa, kas regima ir girdima – taip pat ir mūsų žodžiai bei sąvokos, vaizdai ir palyginimai, – ne tiek atskleidžia, kiek uždengia tai, kas iš tiesų YRA – Dievą.
Jie yra lyg uždangalas ant skulptūros: matome, kad ten kažkas yra, bet tiksliai nežinome, kas. Tas uždangalas slepia dengiamą tikrovę, tačiau kartu leidžia bent šiek tiek nujausti to, kas uždengta, formą, dydį ir pan. Mūsų maldos žodžiai, išorinės apeigos ir žmogiškai trapi Bažnyčia, taip pat visos kalėdinės prakartėlės bei paveikslėliai – irgi tik vargingas Slėpinio uždangalas. Bet kol dar negalime matyti aiškiai, „akis į akį“, kaip gerai, kad bent Jis yra!
Pradžių pradžioje…
Kaip skirtingai evangelistas Jonas pristato Jėzų! Nieko negirdime apie angelus, piemenis ar ėdžias, jis nepasakoja apie susirūpinusį Juozapą ar atkeliaujančius išminčius. Jonas išveda į tokią erdvę, kad skaitytojui ima svaigti galva. Ir tai gerai. Kitaip pasiliktume prie mielų, bet ribotų vaizdų, manydami, kad užtenka gražių kalėdinių paveikslų ir jau supratome Dievo slėpinį. Ne! Jis buvo Pradžioje -toje, apie kurią pirmojoje Šventojo Rašto knygoje rašoma: „Pradžioje Dievas sukūrė dangų ir žemę.“ Ir „iš jo pilnatvės visi mes esame gavę malonę po malonės“. Marija, angelo pasveikinta kaip „malonėmis apdovanotoji“, jas gavo iš to paties pilnatvės šaltinio.
„Jame buvo gyvybė, ir ta gyvybė buvo žmonių šviesa.“ Šviesa nepasiimama, o ateina ir apšviečia, reikia tik jos nevengti. Gyvybė nepasisavinama — jos dėka esame šiame pasaulyje. Laiko taip pat neišsaugome, tik priimame akimirką po akimirkos, dieną po dienos ir… atiduodame, išleidžiame iš rankų. O dar geriau, jei dosniai ir negailėdami padovanojame. Kitaip metai praeitų veltui.